سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معرفی جند کتاب از آقای شریف لک‏زایی (یکشنبه 85/8/7 ساعت 5:26 عصر)

بسم الله الرحمان الرحیم .

[ یادداشت چهل‌و‌هفتم ]

به تازه‌گی از دوست گرامی‌ام جناب آقای شریف لک‌زایی که حوزه‌ی پژوهشی او علوم سیاسی است ، چند کتاب منتشر شده است . معرفی مختصر این سه اثر را از وبلاگ خود ایشان ، در زیر می‌آورم .

بالاخره پس از مدت ها کتاب بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد .

اثر حاضر ، با رویکردی تطبیقی و مقایسه ای، برای نخستین بار بر آن است، ضمن واکاوی و توصیف و تحلیل عناصر برجسته و اثر گذار در نظریه های ولایت فقیه ، نقطه عزیمت این نظریه ها را مورد بررسی و مقایسه و سنجش قرار دهد . از این رو در پژوهشی پسینی، در پی تحلیل واقعیت های موجود درون نظریه ها است. ایضاح تمایزها و مشترکات در مناسبات دولت و شهروندان، تفکیک حوزه خصوصی از حوزه عمومی، ساختار و فرایند قدرت و میزان سازگاری با پرسش ها و انتظارات نو در شمار مباحثی است که در این اثر به آن ها پرداخته شده است .

این کتاب در چهار فصل به بیان نظریه های مختلف در باب ولایت فقیه می‌پردازد. در فصل نخست ، مباحث کلامی ـ اعتقادی و فقهی ـ اصولی نظریه های ولایت فقیه، و در فصل دوم ساختار نظام سیاسی و فرایند قدرت در نظریه های ولایت فقیه، و در فصل سوم رابطه دولت و شهروندان و مشارکت سیاسی در نظریه انتصاب و انتخاب ، و در فصل چهارم نظریه‌های ولایت فقیه مورد بحث قرار می گیرند .

در مقدمه این کتاب، پرسش از حق حاکمیت و حکومت به عنوان یکی از دغدغه های اصلی شیعیان در عصر غیبت مطرح شده است. هدف اصلی از نگارش این کتاب تبیین دو نظریه ولایت انتخابی و ولایت انتصابی فقیه و نقش مردم در حکومت بر اساس این دو نظریه است .

این کتاب در 264 صفحه و تیراژ 1400 نسخه به قیمت 1800 تومان روانه بازار شده است

بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه ، دومین اثر منتشر شده به قلم این جانب است که در ماه جاری منتشر شده است. پیش از این و در اردیبهشت ماه کتاب توزیع و مهار قدرت در نظریه های ولایت فقیه از سوی کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حذف بخش هایی از آن ، منتشر شده بود.

سومین کار پژوهشی نویسنده ،  با عنوان مناسبات فرد و دولت در نظریه‌های ولایت فقیه پیش از انتشار و با اعمال سلیقه ... از انتشار بازماند و در انتظار فرصتی است تا با بازنگری مجدد در آینده منتشر شود .





 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 3 بازدید
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدیدها: 90494 بازدید
  • درباره من
  • مطالب بایگانی شده
  • اشتراک در خبرنامه
  •  
  • لینک دوستان من
  • لوگوی دوستان من
  •