سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تعزیت اربعین حسینی (پنج شنبه 84/1/11 ساعت 12:38 صبح)

[ یادداشت پنجم ]

بسم الله الرحمان الرحیم .

میان ،‌ تاریخ‌‌نویسان شیعه ،‌ در باره‌ی صحت زیارت بازمانده‌گان حماسه‌ی کربلا  از قتل‌گاه در نخستین اربعین ، اختلاف است .

گروهی معتقدند ، کاروان اسیران ، در چهلم حادثه‌ی کربلا ، از شام به قتل‌گاه بازگشتند و به همراه جناب جابر بن عبدالله انصاری و ... از نخستین زایران امام حسین ،‌ علیه السلام ، و یاران راستین‌اش ، سلام‌الله علیهم أجمعین ،‌ شدند .

برخی دیگر از علما ، این موضوع را انکار می‌کنند و معتقدند ،‌ اسیران ، نمی‌توانستند در این چهل روز ، به کوفه بروند و مدتی را آن‌جا زندانی باشند و پس از زمانی چند فرمان یزید ملعون برسد و آنان به سوی شام حرکت کنند و آن حوادث جان‌گداز را ببینند و آن‌گاه به کربلا برگردند .

جمعی نیز نظرشان این است که کاروان اسیران ،‌ چهل روز را در کوفه بودند و برای چهلم ، به قتل‌گاه می‌روند و پس از نوحه و برگزاری عزاداری ، به شام برده می‌شوند .

در این‌جا برای پاسداشت ، عمری پژوهش و تعمق و تعقل جناب علامه‌ی کبیر حاج میرزا ابوالحسن شعرانی ، رضوان‌الله تعالی علیه ، نکته‌ای ارزش‌مند را از کتاب نیکوی دمع‌السجوم ( ترجمه‌ی فارسی نفس‌المهموم ) ایشان ، در باره‌ی اربعین می‌آورم . امید است بازدیدکننده‌گان این وبلاگ را مفید آید .

ایشان در صفحه‌ی دویست و هفتاد (‌ از چاپ اسلامیه )‌ می‌نویسد :

بسیاری از علما ، زیارت اهل‌بیت قبر مطهر را در روز اربعین ،‌ مستبعد شمردند ، مخصوصاً حاجی میرزا حسین نوری ، رحمه‌ الله ، در لؤلؤء و مرجان ،‌ سخت انکار کرده است .

ما پیش‌ از این گفتیم ، دلیلی بر انکار اصل زیارت در اربعین نداریم ، اما به ظن غالب ، [ این ] زیارت ، ‌هنگام رفتن به شام بود ، نه بازگشتن .

اگر گوییم ، بعض روات در این خصوص سهو کرد و هنگام بازگشتن گفت ، آسان‌تر می‌نماید از این‌که گوییم ، اصلاً زیارت نکردند .

غالب علائم ضعف در احادیث ،‌از تصرفی است که روات کردند درخصوصیات ، سهواً .

اصل آن ، مجعول نیست با این شهرت . و به روایتی که شیخ طوسی در تهذیب روایت کرد ،‌ زیارت اربعین را مانند جهر به « بسم‌ الله الرحمان الرحیم » شعار شیعه شمرده است و نقل شعائر ، در اعتبار ، مانند متواتر است ؛ چون ، نمی‌توان در شعائر اهل مذاهب دروغ نقل کرد ، و زیارت اربعین ،‌ از قدیم ، در زمان ائمه‌ ، علیهم السلام ، شعار شیعه بود و به ظن غالب ،‌ از زمان زیارت امام زین‌العابدین ، علیه السلام ، این شعار در میان شیعه‌ی عراق ماند .      

اربعین حماسه‌ی کربلا را تعزیت می‌گویم و خواندن زیارت اربعین را یادآور می‌شوم . برای زیارت سالار شهیدان و یاران‌اش در روز اربعین ،‌ زیارت عاشورا یا زیارت امین‌الله ، نیکو است .   

ملتمس دعا  

 





تعزیت وفات علامه سید جلال‏الدین آشتیانی (شنبه 84/1/6 ساعت 1:17 عصر)

[ یادداشت چهارم ]

بسم الله الرحمان الرحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

وفات فیلسوف عالی‌‌قدر و عارف سترگ علامه سید جلال‌الدین آشتیانی را به خردمندان تعزیت می‌گویم . به راستی که در این زمان که شبهات هجوم کرده‌اند و درگیری‌های فکری و عقیدتی شدت گرفته است ، رحلت چنین شخصیتی ، ضایعه‌ای بزرگ است .

ایزد ، او را با اجداد طاهرش ، سلام الله علیهم ، محشور کند و جای او را خالی نگذارد .  

 





تبریک سال نو (پنج شنبه 84/1/4 ساعت 11:23 صبح)

بسم الله الرحمان الرحیم .

[ یادداشت سوم ]

باد نوروز وزیده است به کوه و صحرا

جامه‌ی عید بپوشند چه شاه و چه گدا

بلبل باغ جنان را نبود راه به دوست

نازم آن مطرب مجلس که بود قبله‌نما

صوفی و عارف از این بادیه دور افتادند

جام می گیر ز مطرب که روی سوی صفا

همه در عید به صحرا و گلستان بروند

من سرمست ز میخانه کنم رو به خدا

عید نوروز مبارک به غنی و درویش

یار دلدار ! ز بتخانه دری را بگشا

گر مرا ره به در پیر خرابات دهی

به سر و جان به سویش راه نوردم نه به پا

سال‌ها در صف ارباب عمائم بودم

تا به دلدار رسیدم ، نکنم باز خطا

امام خمینی ، رضوان‌الله تعالی علیه .

آغاز سال هشتاد و چهار را به همه‌ی دوستان و تبریک می‌گویم . إن شاء الله ، همان‌گونه که طبیعت با وزش رحمت الهی ، زنده و سبز گشت ، ما نیز در زمین توبه و بارش هدایت الهی سبز گردیم .

ملتمس دعا .

مرتضی اخوان  

 





<      1   2      
 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 1 بازدید
    بازدید دیروز: 3
    کل بازدیدها: 90532 بازدید
  • درباره من
  • مطالب بایگانی شده
  • اشتراک در خبرنامه
  •  
  • لینک دوستان من
  • لوگوی دوستان من
  •